Doorgaan naar hoofdcontent

Sprookje 'De wolf en de drie biggetjes'

 


De voorbije periode werkten we rond het thema 'de wolf en de drie biggetjes'. Verschillende versies van het verhaal kwamen aan bod. Hierbij bespraken nieuwe woorden zoals 'lui', 'stevig', 'baksteen', 'metselen'. Vraag gerust aan je kleuter wat meer uitleg!

Tijdens het thema kwamen we ook meer te weten over wolven en varkens. 
Zo ook dat varkens zich graag rollen in de modder. Onze biggetjes uit de klas mochten zich ook eens wat vuil maken. Samen met juf Lore tekenden de kleuters een varken in de verf en namen hiervan een afdruk.




Het verhaal werd gebracht door de juffen aan de hand van een poppenspel. 
Kleuters genoten ervan!



Juf Jana kwam naar onze periode en gaf nog extra (talig) aanbod rond het thema.







We maakten een kijkdoos om zo het verhaal zelf te kunnen spelen en te vertellen thuis. 
De kleuters gingen hierbij zeer zelfstandig aan de slag en namen zelf beslissingen over hoe hun doos er moest uitzien.




Nadien speelden we het verhaal ook na in onze klas, met onze zelfgemaakte kijkdoos.




We speelden de 'smartgame' van de drie biggetjes. Hierbij gaat het om concentratie, een probleem oplossen en  ruimtelijk inzicht.




We hadden een verteltafel in de klas waarbij de kleuters aan elkaar het verhaal vertelden en naspeelden.



In de vrije schildershoek konden de kleuters een varken schilderen aan de hand van een stappenplan.





Het verhaal tekenen op het tekenbord en daarna aan elkaar vertellen...





Even de test aan de lijve ondervinden:
Onze haardroger werd de wolf die de huisjes omver wilde blazen. 
Wonder boven wonder! Het huisje van steen bleek echt het stevigste huis! Goed gebouwd biggetje.




Huisjes bouwen kon natuurlijk niet ontbreken! Dit met allerhande constructiemateriaal.




De kleuters bouwden ook huisjes in de zandbak met kleine baksteentjes. Hiervan zijn helaas geen foto's!


Gezelschapsspelletjes met een hongerig varkentje en een wolf die durft te bijten.

 

De kleuters bouwden huisjes van hout (luciferstokjes) voor onze biggen. Zelf moesten ze creatief op zoek gaan naar een dak voor op het huisje. 





We oefenden de begrippen 'voor/achter/op/onder/naast/... aan de hand van een ... biggetje natuurlijk!


Ook de (rangtel)woorden 'de eerste', 'de tweede' en 'de derde' oefenden we samen met de kleuters.



Naar aanleiding van de jeugdboekenmaand kwamen studenten van de Broederschool voorlezen voor onze kapoenen.



Juf Aurelie van STAP speelde samen met onze kleuters enkele expressieve spelletjes. 
Zo speelden we levende memorie met sprookjesfiguren en stoelendans terwijl we ons inleefden in verschillende personages. 
De kleuters vonden het geweldig!

Gelukkige verjaardag Noor!


Populaire posts van deze blog

Start van een nieuw schooljaar!

Uhum, uhum, graag stel ik ze aan jullie voorrrrr: De vrienden van K2/3 A! 😍 De voorbije week konden we dankzij juf Fienelotte genieten van een levensechte tik-tak in de turnzaal.

Thema: 'Ziek zijn'

  Rollenspel met het kleine ziekenhuis en de poppetjes. We toverden het poppenhuis om tot een ziekenhuis 'AZ DELTA' genaamd. Sommige kleuters kwamen uit het ziekenhuis met hun arm in het gips! Spelletjes met de waterpokken, pas op want het was besmettelijk! AZ DELTA werd nagebouwd in het de bouwhoek. Ook bij de kraamafdeling was het druk. Geen minuut te verliezen want de baby was op komst. Even een prikje in de knie, ziezo! Werken onze oren wel altijd even goed (juf zou soms durven twijfelen)? Even testen! Wie van de vriendjes zegt 'hallo' en staat net achter ons? Raden maar! We leerden enkele moeilijke woorden bij 'patiënt', 'stethoscoop', ... Om ze wat in te oefenen konden de kleuters ze stempelen. Per dag pilletjes nemen? Even kijken naar de kaart en 'evenveel' pilletjes per dag in het pillendoosje steken. Ziekenwagens knutselen in de vrije knutselhoek. Schrijfpatronen oefenen op het schrijfbord.   Citroen? Dat zit boordevol vitamines! Zo blij

Thema 'Verkeer'

 We hadden een 'strapdag' en konden samen met juf Lore genieten om te fietsen in de (verkeersvrije) straat. Sam de politieagent kwam op bezoek en liet ons heel wat zien! Zo konden we eens voelen aan zijn kogelvrijevest, keken we naar zijn speciaal verkeerslicht,... tot slot gingen we naar de parking om de politiewagen van dichter bij te bekijken. Wat ging de sirene luid zeg! Er kwam ook een politiehond op bezoek! We schrokken ervan hoe goed hij kon luisteren naar de politieagent.  We maakten een groepswerk in thema verkeer We gingen met de hele school naar de startviering. Samen eens stil worden en verbinden met elkaar. Op 4 oktober was het werelddierendag. Er kwamen enkele dieren op bezoek. Bedankt aan de mama van Elliott en het konijn, de mama van Aurelie en hun hondje en de mama van Jay met de hond. We leerden enkele gezelschapsspelletjes ter voorbereiding van de grootouders die op bezoek komen Het tweede leerjaar kwam op bezoek in hun thema 'groeien'. Even terug een