Doorgaan naar hoofdcontent

Thema 'huisdieren'

In dit thema kwamen enkele huisdieren aan bod. We leerden hierbij enkele nieuwe woorden zoals kwispelen, halsband, ...
De voorbije periode legden we de nadruk op het 'fijn motorische'. Hierbij boden we heel wat kansen in de klas om nauwkeurig met de handen te werk te gaan.

We oefenden ook onze gezichtsspieren!


Maar eerst werkten we ons werkje af voor de grootouders.




Nadat we enkele gezelschapsspelletjes in de klas wat hebben geoefend, was het eindelijk zo ver. De oma's/opa's/meetjes/moetjes/omi's/... kwamen in twee momenten op bezoek in de onze klas.
Een drukke, maar heel gezellige bedoening!





















Juf lore en ikzelf boden schrijfdans aan...



Hokjes maken in de bouwhoek voor de hond, leibanden met patroon, de hond en de poes zo snel mogelijk te eten geven,... en nog heel wat meer!








Op de buitenspeelnamiddag oefenden we onze mondspieren door bellen te blazen. 




Nauwkeurig een stappenplan volgen en poes vouwen. Niet eenvoudig!




Tellen en/of het cijfer herkennen. Evenveel visjes zoals er op het bokaaltje. Dit deden we met een rietje! Een visje opzuigen, even houden en daarna lossen bij de juiste hoeveelheid.






We werkten tijdens Godsdienstmomenten rond de Ark van Noah. De kleuters kregen de kans om het verhaal te verwerken tijdens hun spel.




Na enkele huisdieren te zien op de Werelddierendag, bekeken we natuurlijk van dichter bij ons eigen klasdiertje 'Wallie'. We telden zijn pootjes en gingen na of het een jongen of een meisje is! Niet eenvoudig bij een schildpad!



Rollenspel met de huisdieren in de poppenhoek mocht natuurlijk niet ontbreken. De dieren verzorgen, voederen, knuffelen,...



In de plasticinehoek gingen we een mandje maken voor de poes, een hokje voor de hond of korrels voor de dieren. 



Vingerspelletje in de kring, zie hier:


Nog enkele sfeerbeelden vanuit andere hoekjes in de klas.





Tot slot kwam er nog een egeltje op bezoek. Met dank aan juf Fienelotte.
Dit is geen huisdier, maar wel een bosdiertje. Misschien komen we er straks wel eentje tegen als we samen naar het bos gaan?! Hij komt in ieder geval nog aan bod als we werken rond het thema 'bos' in onze klas.



Populaire posts van deze blog

Start van een nieuw schooljaar!

Uhum, uhum, graag stel ik ze aan jullie voorrrrr: De vrienden van K2/3 A! 😍 De voorbije week konden we dankzij juf Fienelotte genieten van een levensechte tik-tak in de turnzaal.

Thema 'Verkeer'

 We hadden een 'strapdag' en konden samen met juf Lore genieten om te fietsen in de (verkeersvrije) straat. Sam de politieagent kwam op bezoek en liet ons heel wat zien! Zo konden we eens voelen aan zijn kogelvrijevest, keken we naar zijn speciaal verkeerslicht,... tot slot gingen we naar de parking om de politiewagen van dichter bij te bekijken. Wat ging de sirene luid zeg! Er kwam ook een politiehond op bezoek! We schrokken ervan hoe goed hij kon luisteren naar de politieagent.  We maakten een groepswerk in thema verkeer We gingen met de hele school naar de startviering. Samen eens stil worden en verbinden met elkaar. Op 4 oktober was het werelddierendag. Er kwamen enkele dieren op bezoek. Bedankt aan de mama van Elliott en het konijn, de mama van Aurelie en hun hondje en de mama van Jay met de hond. We leerden enkele gezelschapsspelletjes ter voorbereiding van de grootouders die op bezoek komen Het tweede leerjaar kwam op bezoek in hun thema 'groeien'. Even terug een

Welkom vriendjes in onze klas

Bij de start van het nieuwe schooljaar leerden we elkaar beter kennen, de juf, maar zeker ook onze klas! We ontdekten heel wat hoekjes en de hier bijhorende afspraken.  Bij het spelen in de hoeken gaan we vanaf nu 'bewust kiezen' voor een hoekje. Hierbij moeten we eerst goed nadenken. Want we moeten enige tijd in hetzelfde hoekje spelen. Daarna hangen we ons symbooltje bij het hoekje waar we willen werken/spelen aan het keuzebord. Geen gemakkelijke klus! Puzzelen met het puzzelboekje. Echte puzzelaars in onze klas! Ze willen graag zo snel mogelijk hun puzzelkaartje vol (acht puzzels maken). Want dan verdienen ze een puzzelballon! Heel wat hoekjes in de klas, maar ook enkele hoekjes verstopt in de gang! De winkel, de zandbak en het schrijfbord. 's Morgens maken de kleuters zelf hun boekentas leeg. Vervolgens komen ze in de klas en krijgen ze de kans om even te spelen en elkaar een goeiemorgen te wensen. We komen even tot onszelf. Maar in die tijd zijn er ook al enkele taakje