Doorgaan naar hoofdcontent

Werken met QR-code in de STEM-klas!

 




De voorbije weken werkten we rond QR-codes! 
Met de tablet mochten de kleuters de QR-code scannen en zo kregen ze een filmpje te zien van mezelf met verschillende opdrachten. 

Samen een gerichte toren maken met specifieke opdracht, zoeken naar verschillende voorwerpen in de zaal, in het klein vierkantje staan met de hele klas, keuze uit 3 boeken en daarna luisteren naar het verhaal, geblinddoekt het parcours uitvoeren, ... 

Kijken jullie mee? 










We leerden ook werken rond vlug en traag, zwaar en licht. En hoe kunnen we de Sint helpen om sneller te bewegen om alle cadeautjes rond te brengen? 


We maakten een knikkerbaan met onze magnetische banen. Dit was heel moeilijk! Want de knikker wou maar niet gaan rollen... hoe lossen we dit op? 


Cadeautjes maken met de juiste blokken en voorbeeldkaarten. 


Wat is zwaar en wat is licht? We ontdekken met de weegschaal! 


We ontdekken met ons lichaam wat snel en traag is. Hoe kunnen we ons voortbewegen? 
Eerst benoemen en daarna zelf uitvoeren. 


Met de kapla's een weg maken om de knikkers te laten rollen... De kleuters maakten de staf van de Sint. 


Ook de Beebot uitproberen met zeer eenvoudige stappen. 


Samen kijken op de tablet naar verhalen van de Sint en boekjes lezen. 


We maakten ook een knikkerbaan met kosteloos materiaal. Hier ontdekken de kleuters echt hoe een knikkerbaan werkt en wat er belangrijk is om de knikker te laten rollen. 



Niet gemakkelijk... samen zoeken en ontdekken! 



Daarnaast kom ik ook in klas op dinsdagvoormiddag. We kozen deze keer om een groepswerk te maken om de gang wat op te vrolijken! De kleuters mochten met hamers, watjes en verf een de slag! 



Wisten jullie dat de kleuters al enkele weken vroegen om eens de nagels te mogen lakken in de klas? Ik bracht nagellak mee en ALLE kleuters waaronder ook onze stoere vrienden wilden graag mooie nagels... Het was een fijne middag! 


Na elk momentje in de STEM-klas reflecteren we in de grote klas. Juf Ann-Sofie luistert dan naar onze avonturen! 



Populaire posts van deze blog

Welkom vriendjes in onze klas

Bij de start van het nieuwe schooljaar leerden we elkaar beter kennen, de juf, maar zeker ook onze klas! We ontdekten heel wat hoekjes en de hier bijhorende afspraken.  Bij het spelen in de hoeken gaan we vanaf nu 'bewust kiezen' voor een hoekje. Hierbij moeten we eerst goed nadenken. Want we moeten enige tijd in hetzelfde hoekje spelen. Daarna hangen we ons symbooltje bij het hoekje waar we willen werken/spelen aan het keuzebord. Geen gemakkelijke klus! De barbie -en ponyhoek De poppenhoek ook de boekenhoek bevindt zich hierin. Zo kan er worden voorgelezen aan een popje of aan elkaar. Spelen in de kring met kapla-blokken/dino's/treinbaan. De bouw -en autohoek De tekenhoek   De kiestafel De boerderijhoek Verder is er ook nog een plasticinehoek, een taaleiland, een vrije knutselhoek, waar foto's nog van ontbreken. Puzzelen met het puzzelboekje. Echte puzzelaars in onze klas! Ze willen graag zo snel mogelijk hun puzzelkaartje vol (acht puzzels maken). Want dan verdienen z...

STEM-klas

  Kijken jullie mee naar de activiteiten bij juf Lore in de STEM-klas?  Levend programmeren: 1 iemand geeft de opdrachten en de andere kleuter voert de opdrachten correct uit.  Vb. 2 stappen vooruit, 1 stap naar links, ...  Bij welke afbeelding eindig ik?  Programmeren met de Beebot:  Niet gemakkelijk, maar na veel oefenen lukt dit telkens beter!  Samen een knikkerbaan maken. Probleemstelling: De knikkerbaan moet hoog starten om de knikker te laten rollen.  Samen robotjes maken met verschillende onderdelen.  De weg volgen aan de hand van de pijlen.  Dit met controlekaarten. Heb ik alles juist uitgevoerd en eindig ik bij de correcte afbeelding?  Experimenteren in de rijstbak + ontdekken: Wat is magnetisch?  De juf geeft een beschrijving en de kleuters zoeken de juiste robot.  Opdrachtkaarten en zo de kunstwerken nabouwen met de magnetische blokken.  Leg de juiste schijven bij het juiste kleur + werken met de magnetisch...