Doorgaan naar hoofdcontent

Welkom vriendjes in onze klas


Bij de start van het nieuwe schooljaar leerden we elkaar beter kennen, de juf, maar zeker ook onze klas!
We ontdekten heel wat hoekjes en de hier bijhorende afspraken. 

Bij het spelen in de hoeken gaan we vanaf nu 'bewust kiezen' voor een hoekje.
Hierbij moeten we eerst goed nadenken. Want we moeten enige tijd in hetzelfde hoekje spelen.
Daarna hangen we ons symbooltje bij het hoekje waar we willen werken/spelen aan het keuzebord. Geen gemakkelijke klus!


De barbie -en ponyhoek



De poppenhoek ook de boekenhoek bevindt zich hierin. Zo kan er worden voorgelezen aan een popje of aan elkaar.



Spelen in de kring met kapla-blokken/dino's/treinbaan.





De bouw -en autohoek


De tekenhoek

 

De kiestafel



De boerderijhoek

Verder is er ook nog een plasticinehoek, een taaleiland, een vrije knutselhoek, waar foto's nog van ontbreken.

Puzzelen met het puzzelboekje.
Echte puzzelaars in onze klas! Ze willen graag zo snel mogelijk hun puzzelkaartje vol (acht puzzels maken). Want dan verdienen ze een puzzelballon!




Heel wat hoekjes in de klas, maar ook enkele hoekjes verstopt in de gang! De winkel, de zandbak en het schrijfbord.




Naast alle hoekjes ontdekken, speelden we ook heel wat kennismakingsspelletjes in de kring.

   




's Morgens maken de kleuters zelf hun boekentas leeg. Vervolgens komen ze in de klas en krijgen ze de kans om even te spelen en elkaar een goeiemorgen te wensen. We komen even tot onszelf.

Maar in die tijd zijn er ook al enkele taakjes die worden gedaan door de kleuters:

- De boterhammand wordt naar beneden gebracht door twee kleuters;

- De kalenders worden in orde gebracht;

- Een kleuter mag de schildpad eten geven;

- We geven de plantjes water indien nodig;

- De schildpad eten geven

Dit is ons klasdiertje, een waterschildpad, Wallie genaamd.


De kleuters kozen ook hun buddy. De buddy's zullen elkaar helpen wanneer nodig. Het is hun vriendje waar ze allereerst naar toe zullen gaan wanneer iets (nog) niet lukt of als er even moet worden getroost. 
De buddy neemt hierin al wat verantwoordelijkheid, een leerproces!

Zo staan ze ook naast hun buddy in de rij!


Juf Lore staat in de klas wanneer ik verlof neem. Juf Lore is gekend door de kleuters en het is fijn voor de tweede kleuters om hun juf van vorig jaar nog eens terug te zien.
Ze neemt ook geregeld de kleuters mee in kleine groepjes naar de 'plusklas'.
Hier krijgen de kleuters een aanbod van activiteiten rond techniek, ipads, STEM... en dit telkens met een sterk talige ondertoon. 
Terwijl kan ik, de juf, extra ondersteunen en begeleiden bij opdrachten waar nodig met de kleuters die in de klas blijven.

De eerste dagen kwam juf Lore vooral kennismaken met onze klas.
Daarna gingen de kleuters al eens mee naar de plusklas. Met als thema 'magneten'.


Juf Lore geeft ook turnen aan onze kleuters. Dit op donderdagvoormiddag en vrijdagnamiddag.



Buitenspeelnamiddag gaat door op dinsdagnamiddag.

Heerlijk om te fietsen, te klimmen en te klauteren op de klimtoren, spelen in de zandbak, een opdrachtje samen te doen met de juf,... Ook de spelletjeskast gaat open (aanbod: hoepels, stapstenen, loopklossen, knuffels, handtassen, schoenen,...). Op die dag mag uw kleuter zijn/haar fiets/step/skateboard meebrengen. Gelieve alles te naamtekenen.



Nadat we onze klas stilaan wat gewoon werden, gingen we op ontdekking doorheen de school. We bezochten plaatsen waar we nog nooit eerder waren en kwamen enkele juffen tegen!









Tot slot konden ook even tijd maken om samen te komen in de turnzaal met de hele school. 
Hierin genoten we van een viering. We werkten rond ons jaarthema 'samen onderweg'. 














































 


Populaire posts van deze blog

STEM-klas

  Kijken jullie mee naar de activiteiten bij juf Lore in de STEM-klas?  Levend programmeren: 1 iemand geeft de opdrachten en de andere kleuter voert de opdrachten correct uit.  Vb. 2 stappen vooruit, 1 stap naar links, ...  Bij welke afbeelding eindig ik?  Programmeren met de Beebot:  Niet gemakkelijk, maar na veel oefenen lukt dit telkens beter!  Samen een knikkerbaan maken. Probleemstelling: De knikkerbaan moet hoog starten om de knikker te laten rollen.  Samen robotjes maken met verschillende onderdelen.  De weg volgen aan de hand van de pijlen.  Dit met controlekaarten. Heb ik alles juist uitgevoerd en eindig ik bij de correcte afbeelding?  Experimenteren in de rijstbak + ontdekken: Wat is magnetisch?  De juf geeft een beschrijving en de kleuters zoeken de juiste robot.  Opdrachtkaarten en zo de kunstwerken nabouwen met de magnetische blokken.  Leg de juiste schijven bij het juiste kleur + werken met de magnetisch...

Werken met QR-code in de STEM-klas!

  De voorbije weken werkten we rond QR-codes!  Met de tablet mochten de kleuters de QR-code scannen en zo kregen ze een filmpje te zien van mezelf met verschillende opdrachten.  Samen een gerichte toren maken met specifieke opdracht, zoeken naar verschillende voorwerpen in de zaal, in het klein vierkantje staan met de hele klas, keuze uit 3 boeken en daarna luisteren naar het verhaal, geblinddoekt het parcours uitvoeren, ...  Kijken jullie mee?  We leerden ook werken rond vlug en traag, zwaar en licht. En hoe kunnen we de Sint helpen om sneller te bewegen om alle cadeautjes rond te brengen?  We maakten een knikkerbaan met onze magnetische banen. Dit was heel moeilijk! Want de knikker wou maar niet gaan rollen... hoe lossen we dit op?  Cadeautjes maken met de juiste blokken en voorbeeldkaarten.  Wat is zwaar en wat is licht? We ontdekken met de weegschaal!  We ontdekken met ons lichaam wat snel en traag is. Hoe kunnen we ons voortbewegen?...