Doorgaan naar hoofdcontent

Welkom vriendjes in onze klas!


Bij de start van het nieuwe schooljaar leerden we elkaar beter kennen, de juf, maar zeker ook onze klas!
We ontdekten heel wat hoekjes en de hier bijhorende afspraken. 

Bij het spelen in de hoeken gaan we vanaf nu 'bewust kiezen' voor een hoekje.
Hierbij moeten we eerst goed nadenken. Want we moeten enige tijd in hetzelfde hoekje spelen.
Daarna hangen we ons symbooltje bij het hoekje waar we willen werken/spelen aan het keuzebord. 


De poppenhoek ook de boekenhoek bevindt zich hierin. Zo kan er worden voorgelezen aan een popje of aan elkaar.



De bouw -en autohoek

De tekenhoek

De kiestafel


De knutselhoek

De schildershoek

Verder zijn er ook nog de plasticinehoek, taaleiland, de computerhoek, de kring waar er kan worden gespeeld met kapla, de treinsporen en de dino's. Hiervan ontbreken foto's.

Puzzelen met het puzzelboekje.
Echte puzzelaars in onze klas! Ze willen graag zo snel mogelijk hun puzzelkaartje vol (acht puzzels maken). Want dan verdienen ze een puzzelballon!



Heel wat hoekjes in de klas, maar ook enkele hoekjes verstopt in de gang! De winkel, de zandbak en het schrijfbord.



Naast alle hoekjes ontdekken, speelden we ook heel wat kennismakingsspelletjes in de kring.


We toonden onze foto's van het gezin en gaven hierbij wat uitleg aan elkaar.

We aanschouwden de werken nabij de school. 



's Morgens maken de kleuters zelf hun boekentas leeg. Vervolgens komen ze in de klas en krijgen ze de kans om even te spelen en elkaar een goedemorgen te wensen. We komen even tot onszelf.

Maar in die tijd zijn er ook al enkele taakjes die worden gedaan door de kleuters:

- De boterhammand wordt naar beneden gebracht door twee kleuters;

- De kalenders worden in orde gebracht;

- Een kleuter mag de schildpad eten geven;

- We geven de plantjes water indien nodig;

- De schildpad eten geven

Dit is ons klasdiertje, een waterschildpad, Wallie genaamd.

De kleuters kozen ook hun buddy. De buddy's zullen elkaar helpen wanneer nodig. Het is hun vriendje waar ze allereerst naar toe zullen gaan wanneer iets (nog) niet lukt of als er even moet worden getroost. 
De buddy neemt hierin al wat verantwoordelijkheid, een leerproces!
Graag stel ik jullie voor:

            Anays en Mattis                                                            Jana en Amelia

              Otto en Kiswa                                              Zahra en Mila

         Parmis en Hoseana                                                      Miley en Yusra

                   Adama en Yassir                                       Charles-Henry en Yasin

Juf Lore staat in de klas wanneer ik verlof neem, op maandagnamiddag en na de speeltijd op woensdag.

Ze komt ook wekelijks in de klas en neemt de klas over terwijl ik gericht aan het werk ga met enkele kleuters. 
Juf lore tracht aanbod te geven die minder vaak aan bod komt tijdens de 'gewone' klaswerking. Enkele voorbeelden hiervan: activiteiten rond techniek, ipads, STEM... en dit telkens met een sterk talige ondertoon. 
Juf Lore geeft ook turnles aan onze kleuters. Dit op donderdagvoormiddag en vrijdagnamiddag.


Buitenspeelnamiddag gaat door op donderdagnamiddag.

Heerlijk om te fietsen, te klimmen en te klauteren op de klimtoren, spelen in de zandbak, een opdrachtje samen te doen met de juf,... Ook de spelletjeskast gaat open (aanbod: hoepels, stapstenen, loopklossen, knuffels, handtassen, schoenen,...). Op die dag mag uw kleuter zijn/haar fiets/step meebrengen. Gelieve alles te naamtekenen.

 


Nadat we onze klas stilaan wat gewoon werden, gingen we op ontdekking doorheen de school. We bezochten plaatsen waar we nog nooit eerder waren en kwamen enkele juffen tegen!



                                                   

De voorbije weken hadden we STRAPdag. Wat was het fijn om samen te mogen fietsen in onze straat! De straat werd verkeersvrij gemaakt, zodat wij alle ruimte kregen om veilig rond te rijden!


Tot slot konden ook even tijd maken om samen te komen in de turnzaal met de hele school. 
Hierin genoten we van een viering. We werkten rond ons jaarthema 'anders thuis'. 



Leuk klasnieuws:

Otto werd grote broer! Hij kreeg er een broertje, Maks bij! Proficiat Otto.

































 


Populaire posts van deze blog

Thema 'Het verkeer'

De voorbije twee weken werkten we rond het thema 'verkeer'. Daarbij gebruikten we 'Kas en Saar in het verkeer' als hoofdverhaal. Wie thuis nog eens het verhaal wil beluisteren  klik hier  . We maakten een verkeerswandeling en gingen alles nauwkeurig gaan waarnemen. Hierbij kwamen de woorden 'straat', 'voetpad', 'fietspad', verkeersbord' en 'verkeerslichten' vaak aan bod.  < We gingen vrij schilderen in de schildershoek rond het thema. Sommige kozen een auto uit de autohoek, om die daarna zorgvuldig na te schilderen.  De vrije knutselhoek ging ook open! Enkele kleuters hadden graag een auto geknutseld, net zoals in het boek van 'Saar en Kas in het verkeer'. De kinderen gingen zelfstandig nadenken wat ze nodig hadden en hoe ze dit zouden aanpakken.                              Tijdens onze buitenspeelnamiddag werd er schrijfdans gegeven (de wielen van de bus).  Eerst met grote bewegingen...

Thema 'De drie biggetjes'

De voorbije periode werkten we rond het thema 'de drie biggetjes'. Heel wat verschillende manieren om het verhaal te brengen kwamen aan bod. Tijdens het thema kwamen minder gekende en voor sommige onbekende woorden aan bod zoals 'lui', 'stevig', 'baksteen', 'metselen'. Vraag gerust aan je kleuter wat meer uitleg! We kwamen ook meer te weten over wolven en varkens.  Zo gingen we samen kijken naar wat een wolf/varken echt eet, hoe we een 'mamavarken' noemen, waarom een wolf huilt (en niet blaast zoals in het sprookje),... Maar ook in de boekenhoek keken we heel wat in de informatieve boeken. Daarna leefden we ons in ... eerst huilen als een wolf, daarna doen alsof we rolden in de modder en knorden als een varken. Er was openklasdag, daarbij kregen de mama's en papa's de kans om een halfuurtje te proeven van de klaswerking.  We brachten focuswoorden aan, aan de hand van de vertelschort en de verteldobbelsteen. Spiegelen kwam aan bod....