Doorgaan naar hoofdcontent

Thema 'Fruit'

De voorbije periode werkten we rond het thema 'fruit'. 
We bekeken heel wat fruit van dichtbij (vorm, kleur, ...) , voelden aan hun schil, maar natuurlijk gingen we ook gaan proeven!


Verwondering bij een lange schil. Fijn moment!


Daarna de appel proeven!



Voelen aan de schil van de kiwi en daarna proeven.



Banaan proeven...

 

Ook citroen én limoen hebben we geproefd. We leerden al proevend de woorden zoet en zuur kennen.


We stopten het fruit eens in een voeldoos en probeerden te raden welk fruit er in zat. 
Dit deden we eerst een aantal keer in de kring. Daarna namen we de voeldoos mee naar een hoekje.
De ene kleuter stak het fruit er in en de andere kleuter mocht raden! Hoe voelt het? Welke vorm heeft het fruit?...





Appels rangschikken van groot naar klein.

 



We gingen samen met de grootouders naar de boomgaard en plukten er samen appels. 
Wist je dat de appel tussen de 5 en de 10 pitjes heeft in het klokhuis?
En dat een appelboom wel honderd jaar kan worden?!

                 




                                        

We proefden van de geplukte appeltjes!


Nadien maakten we met de rest van de appels appelmoes en appelcake.






De grootouders kwamen ook spelletjes spelen in de klas!





Er lagen verschillende fruitsoorten naast elkaar, ik nam er eentje weg? Daarna mochten de kleuters raden wat er weg was.


Onze fruit -en groentewinkel opende zijn deuren. We oefenden op hoe we een vraagje moeten stellen in de winkel en leerden correct betalen.



Bouwopdrachten... Kan je een fruitmand maken die precies groot genoeg is voor 10 appels.. aan de slag!



We schilderden een appel en daarbij kwamen de woorden rond/kroontje/steel aan bod. Nadien plakten we een patroon van twee of drie kleuren op ons werk.




Opdrachtkaarten in de plasticinehoek. Maak evenveel appels zoals de bolletjes in de mand.
Gooi met de dobbelsteen en maak evenveel appels en leg ze in de mand.



We gingen aan de slag met de weegschaal. Wat weegt er het meest?



Op het schrijfbord telden de kleuters de bolletjes bovenaan, daarna tekenden ze evenveel appels in de mand.


Aan de kiestafel...
Sorteeroefening, maar eerst gooien met de dobbelsteen. In welke appel zit er het meest/minst?
We speelden ook een spel om zo snel mogelijk je appeltje vol te hebben met de magneetschijfjes.



Tijdens de buitenspeelnamiddag tekenden we (ronde) appels en namen we een omtrek van onszelf? Wie is er groter dan/kleiner dan/de grootste/de kleinste?



De kleuters tekenden volgens 'legende'. Goed nadenken was de boodschap!



Juf Pauline kwam op bezoek en speelde voor de kleuters een poppenspel. Vol verwonderen keken de kleuters naar wat er gebeurde.

                                                                                                                                                             
                                        


Op werelddierendag kwamen de mama en papa van Kay op bezoek. Ze kwamen hun puppy tonen! Bedankt om te komen.
 

Populaire posts van deze blog

Welkom vriendjes in onze klas

Bij de start van het nieuwe schooljaar leerden we elkaar beter kennen, de juf, maar zeker ook onze klas! We ontdekten heel wat hoekjes en de hier bijhorende afspraken.  Bij het spelen in de hoeken gaan we vanaf nu 'bewust kiezen' voor een hoekje. Hierbij moeten we eerst goed nadenken. Want we moeten enige tijd in hetzelfde hoekje spelen. Daarna hangen we ons symbooltje bij het hoekje waar we willen werken/spelen aan het keuzebord. Geen gemakkelijke klus! De barbie -en ponyhoek De poppenhoek ook de boekenhoek bevindt zich hierin. Zo kan er worden voorgelezen aan een popje of aan elkaar. Spelen in de kring met kapla-blokken/dino's/treinbaan. De bouw -en autohoek De tekenhoek   De kiestafel De boerderijhoek Verder is er ook nog een plasticinehoek, een taaleiland, een vrije knutselhoek, waar foto's nog van ontbreken. Puzzelen met het puzzelboekje. Echte puzzelaars in onze klas! Ze willen graag zo snel mogelijk hun puzzelkaartje vol (acht puzzels maken). Want dan verdienen z...

Wannes in onze klas voor een STEM-activiteit!

Wannes werkt in de VIVES Kortrijk en is gespecialiseerd in alles rond Stem.  Om de theorie te kaderen naar zijn studenten, werkt hij graag enkele experimenten uit in de klas.  En we hadden geluk, want Wannes koos onze school om een bezoekje te brengen.  We startten de dag met Loose Parts. Op de tafels lagen allemaal bakjes met verschillende materialen. De kleuters mochten deze materialen onderzoeken. Ze mochten hun eigen creativiteit los laten op het groene blad.  Het was heel mooi om te zien hoe de kleuters creatief aan de slag gingen.  Wannes toonde enkele materialen in de kring. Hij legde in deze voormiddag alles uit rond magnetisme.  De kleuters hadden bij de Loose Parts ook al enkele dingen opgemerkt.  Dit alles werd besproken in de kring met materialen, voortonen, onderzoeken, ...  Wat is magnetisme nu juist en kunnen we het zelf ondervinden?  We speelden spelletjes rond aanraken en afstoten in de turnzaal.  We zochten in de klas n...

STEM-klas

  Kijken jullie mee naar de activiteiten bij juf Lore in de STEM-klas?  Levend programmeren: 1 iemand geeft de opdrachten en de andere kleuter voert de opdrachten correct uit.  Vb. 2 stappen vooruit, 1 stap naar links, ...  Bij welke afbeelding eindig ik?  Programmeren met de Beebot:  Niet gemakkelijk, maar na veel oefenen lukt dit telkens beter!  Samen een knikkerbaan maken. Probleemstelling: De knikkerbaan moet hoog starten om de knikker te laten rollen.  Samen robotjes maken met verschillende onderdelen.  De weg volgen aan de hand van de pijlen.  Dit met controlekaarten. Heb ik alles juist uitgevoerd en eindig ik bij de correcte afbeelding?  Experimenteren in de rijstbak + ontdekken: Wat is magnetisch?  De juf geeft een beschrijving en de kleuters zoeken de juiste robot.  Opdrachtkaarten en zo de kunstwerken nabouwen met de magnetische blokken.  Leg de juiste schijven bij het juiste kleur + werken met de magnetisch...