Doorgaan naar hoofdcontent

Thema gekozen door de kleuters: 'In de ruimte"

De voorbije periode reisden we met de kleuters naar het heelal! We leerden over astronauten, planeten en sterren en ontdekten hoe het is om in de ruimte te zweven. We leerden heel wat over de verschillende planeten en hun kenmerken.
Wist je dat astronauten gewichtloos in de ruimte?! Onze kleuters zijn nu echte ruimtekenners!
Wat we allemaal ontdekten en te weten kwamen kan je gerust nog eens vragen aan onze kleine astronauten!

We knutselden onze lievelingsplaneet, we reisden naar de maan in onze eigen raket, ...


Met ons ruimtepak, onze ruimtehelm en aangepaste schoenen. Gelukkige konden we ons hiermee beschermen tegen extreme koude en hitte.



Gewichtloosheid ervaren...






In de plasticinehoek werd een maanlandschap nagebootst. Er werden spaceshuttles en astronauten bijgevoegd om zo tot interactie met elkaar te komen.


Bij de kieskast gingen we aan de slag met sudoku's. Sommige kleuters waren hier erg knap in. 
Ze doorliepen de verschillende niveaus en raakten in niveau vier!


We maakten een puzzel van het zonnestelsel.


Met vlakke figuren maakten we raketten...




In de computerhoek typten we de namen van de verschillende planeten. Vervolgens tekenden we ze erbij!
Geen makkelijke klus om nadien de juiste letters terug te vinden.
We oefenden ook onze algemene computer -en muisvaardigheden aan de hand van een spel over de ruimte.


In de puzzelhoek speelden we een (geluk)spel en oefenden we hierbij onze fijne motoriek.



In de tekenhoek volgenden we het stappenplan om een raket te leren tekenen.


We gingen aan de slag met de tablet. Aan de hand van de app 'skyview' konden we vinden waar de andere planeten zich bevinden ten opzichte van onze aarde.



We kozen er onze lievelingsplaneet uit en keken nauwkeurig welke kleuren we hiervoor nodig hadden. Vervolgens gingen we aan de slag met het schilderen. Daarna prikten we uit een zwart plat een cirkel en plekten we de twee bladeren op elkaar. Tot slot spetterden we met de kwast nog de miljoenen sterren bij.




In de boekenhoek genoten we van het lezen van informatieve boeken en prentenboeken over de ruimte, de poppen/baby's luisterden prima!


In de bouwhoek bouwden we raketten. Sommige kleuters kwamen er toe om Saturnus na de bouwen! 


We ontdekten de telescoop...



Rollenspel met de vier astronauten en de raket.


En tussendoor?! genoten we van een optreden. Daarbij werd het liedje 'we gaan naar de maan' gebracht!


'Ruimte-twister' in de kring! Links en rechts al doende leren.



Overzichtje van de klas tijdens het thema. Hierbij kan je kleuter wellicht heel wat vertellen!


Schrijfdans met juf Lore en dit keer met verf en autootjes! Schrijfpatronen ontdekken.






Populaire posts van deze blog

Welkom vriendjes in onze klas

Bij de start van het nieuwe schooljaar leerden we elkaar beter kennen, de juf, maar zeker ook onze klas! We ontdekten heel wat hoekjes en de hier bijhorende afspraken.  Bij het spelen in de hoeken gaan we vanaf nu 'bewust kiezen' voor een hoekje. Hierbij moeten we eerst goed nadenken. Want we moeten enige tijd in hetzelfde hoekje spelen. Daarna hangen we ons symbooltje bij het hoekje waar we willen werken/spelen aan het keuzebord. Geen gemakkelijke klus! De barbie -en ponyhoek De poppenhoek ook de boekenhoek bevindt zich hierin. Zo kan er worden voorgelezen aan een popje of aan elkaar. Spelen in de kring met kapla-blokken/dino's/treinbaan. De bouw -en autohoek De tekenhoek   De kiestafel De boerderijhoek Verder is er ook nog een plasticinehoek, een taaleiland, een vrije knutselhoek, waar foto's nog van ontbreken. Puzzelen met het puzzelboekje. Echte puzzelaars in onze klas! Ze willen graag zo snel mogelijk hun puzzelkaartje vol (acht puzzels maken). Want dan verdienen z...

Wannes in onze klas voor een STEM-activiteit!

Wannes werkt in de VIVES Kortrijk en is gespecialiseerd in alles rond Stem.  Om de theorie te kaderen naar zijn studenten, werkt hij graag enkele experimenten uit in de klas.  En we hadden geluk, want Wannes koos onze school om een bezoekje te brengen.  We startten de dag met Loose Parts. Op de tafels lagen allemaal bakjes met verschillende materialen. De kleuters mochten deze materialen onderzoeken. Ze mochten hun eigen creativiteit los laten op het groene blad.  Het was heel mooi om te zien hoe de kleuters creatief aan de slag gingen.  Wannes toonde enkele materialen in de kring. Hij legde in deze voormiddag alles uit rond magnetisme.  De kleuters hadden bij de Loose Parts ook al enkele dingen opgemerkt.  Dit alles werd besproken in de kring met materialen, voortonen, onderzoeken, ...  Wat is magnetisme nu juist en kunnen we het zelf ondervinden?  We speelden spelletjes rond aanraken en afstoten in de turnzaal.  We zochten in de klas n...

STEM-klas

  Kijken jullie mee naar de activiteiten bij juf Lore in de STEM-klas?  Levend programmeren: 1 iemand geeft de opdrachten en de andere kleuter voert de opdrachten correct uit.  Vb. 2 stappen vooruit, 1 stap naar links, ...  Bij welke afbeelding eindig ik?  Programmeren met de Beebot:  Niet gemakkelijk, maar na veel oefenen lukt dit telkens beter!  Samen een knikkerbaan maken. Probleemstelling: De knikkerbaan moet hoog starten om de knikker te laten rollen.  Samen robotjes maken met verschillende onderdelen.  De weg volgen aan de hand van de pijlen.  Dit met controlekaarten. Heb ik alles juist uitgevoerd en eindig ik bij de correcte afbeelding?  Experimenteren in de rijstbak + ontdekken: Wat is magnetisch?  De juf geeft een beschrijving en de kleuters zoeken de juiste robot.  Opdrachtkaarten en zo de kunstwerken nabouwen met de magnetische blokken.  Leg de juiste schijven bij het juiste kleur + werken met de magnetisch...