Doorgaan naar hoofdcontent

Thema 'Slaaplekker Rosalie'

De voorbije periode werkten we rond het 'thema slaaplekker Rosalie'.
We startten met het dramatiseren van het verhaal, gebracht door de juffen.
Dit werd gebracht in twee delen.
Na het eerste deel konden de kleuters per twee voorspellen hoe het verhaal zou aflopen.

Daarna werd het verhaal op heel wat verschillende manieren gebracht.
Zo konden ze ook het verhaal beluisteren op de computer. Er werd ook 'schetsend verteld'.







In het poppenhuis speelden we ook het verhaal van Rosalie na.



Tijdens de Jeugdboekenmaand besteedden we extra aandacht aan verhalen. Niet alleen in onze klas, maar ook eens op een andere locatie!




We bakten koekjes, net zoals Rosalie in het verhaal!




Wat is goed en wat minder goed? Kunnen we dat herkennen, verwoorden en sorteren?


In de plasticine hoek maakten we uit plasticine een stapel koekjes met een opdrachtkaart.


We maakten een memory met woorden uit het verhaal (gekozen samen met de kleuters). 
Enkele tekenaars uit de klas tekenden zorgvuldig de kaartjes.
Eerst speelden we de memory klassikaal, daarna konden we dit helemaal zelfstandig!



We tekenden ons avondritueel en daarna mochten we dit verwoorden en typte de juf dit erbij!


We maakten magisch maanpoeder, om daarna woorden vanuit het boek in het maanpoeder te verstoppen en zorgvuldig trachten de letters te herkennen.



We maakten opnieuw een wandeling in de buurt en bekeken wat we zien nu het lente is geworden!





We gingen met de kleuters op uitstap naar Rollebolle
Klimmen, klauteren, fietsen en vooral veel plezier. Een sportieve dag om nooit te vergeten!




We maakten ons paaswerkje stap voor stap.




Het resultaat!


Voor de vakantie namen we met de school deel aan het solidair maal. Samen genoten we van een eenvoudige, lekkere maaltijd en stonden we stil bij het belang van delen en zorgen voor elkaar.

Het was een warm moment van verbondenheid, samen eten en even écht tijd maken voor elkaar. 


































Populaire posts van deze blog

Welkom vriendjes in onze klas

Bij de start van het nieuwe schooljaar leerden we elkaar beter kennen, de juf, maar zeker ook onze klas! We ontdekten heel wat hoekjes en de hier bijhorende afspraken.  Bij het spelen in de hoeken gaan we vanaf nu 'bewust kiezen' voor een hoekje. Hierbij moeten we eerst goed nadenken. Want we moeten enige tijd in hetzelfde hoekje spelen. Daarna hangen we ons symbooltje bij het hoekje waar we willen werken/spelen aan het keuzebord. Geen gemakkelijke klus! De barbie -en ponyhoek De poppenhoek ook de boekenhoek bevindt zich hierin. Zo kan er worden voorgelezen aan een popje of aan elkaar. Spelen in de kring met kapla-blokken/dino's/treinbaan. De bouw -en autohoek De tekenhoek   De kiestafel De boerderijhoek Verder is er ook nog een plasticinehoek, een taaleiland, een vrije knutselhoek, waar foto's nog van ontbreken. Puzzelen met het puzzelboekje. Echte puzzelaars in onze klas! Ze willen graag zo snel mogelijk hun puzzelkaartje vol (acht puzzels maken). Want dan verdienen z...

Wannes in onze klas voor een STEM-activiteit!

Wannes werkt in de VIVES Kortrijk en is gespecialiseerd in alles rond Stem.  Om de theorie te kaderen naar zijn studenten, werkt hij graag enkele experimenten uit in de klas.  En we hadden geluk, want Wannes koos onze school om een bezoekje te brengen.  We startten de dag met Loose Parts. Op de tafels lagen allemaal bakjes met verschillende materialen. De kleuters mochten deze materialen onderzoeken. Ze mochten hun eigen creativiteit los laten op het groene blad.  Het was heel mooi om te zien hoe de kleuters creatief aan de slag gingen.  Wannes toonde enkele materialen in de kring. Hij legde in deze voormiddag alles uit rond magnetisme.  De kleuters hadden bij de Loose Parts ook al enkele dingen opgemerkt.  Dit alles werd besproken in de kring met materialen, voortonen, onderzoeken, ...  Wat is magnetisme nu juist en kunnen we het zelf ondervinden?  We speelden spelletjes rond aanraken en afstoten in de turnzaal.  We zochten in de klas n...

STEM-klas

  Kijken jullie mee naar de activiteiten bij juf Lore in de STEM-klas?  Levend programmeren: 1 iemand geeft de opdrachten en de andere kleuter voert de opdrachten correct uit.  Vb. 2 stappen vooruit, 1 stap naar links, ...  Bij welke afbeelding eindig ik?  Programmeren met de Beebot:  Niet gemakkelijk, maar na veel oefenen lukt dit telkens beter!  Samen een knikkerbaan maken. Probleemstelling: De knikkerbaan moet hoog starten om de knikker te laten rollen.  Samen robotjes maken met verschillende onderdelen.  De weg volgen aan de hand van de pijlen.  Dit met controlekaarten. Heb ik alles juist uitgevoerd en eindig ik bij de correcte afbeelding?  Experimenteren in de rijstbak + ontdekken: Wat is magnetisch?  De juf geeft een beschrijving en de kleuters zoeken de juiste robot.  Opdrachtkaarten en zo de kunstwerken nabouwen met de magnetische blokken.  Leg de juiste schijven bij het juiste kleur + werken met de magnetisch...