De voorbije weken doken we met de kleuters helemaal onder in de wondere wereld van de bijen! Van proeven tot waarnemen en knutselen. Het werd een leerrijke ervaring vol verwondering.
We gingen van start met een papa-dag. We speelden een bingo-spel op het sportstadion. De kleuters genoten met volle teugen.
Bezoek aan het bijen/insectenhotel
Terug in de klas gingen we zelf aan de slag: we bouwden een eigen bijenhotel met magneetblokken. Er werd nagedacht over openingen, gangen en kamers, net zoals bij de echte bijen.
Proeven van honing
De spullen van de imker konden niet ontbreken...
Het krabbertje konden we bekijken waarmee hij het 'dekseltje' van de dichtgemaakte cellen open kan krabben om zo aan de honing te komen.
Ook een dode honingbij bekeken we van dichterbij. Kop, borststuk, achterlijf, antennes,...
Een hoornaert om de verschillen/gelijkenissen te zien.
Een wespennest ziet er helemaal anders uit dan van de bijen...
Een stuk bijenraat waarin de bij haar honing opslaat of eitjes legt.
Een houten raam met bijenraat erin vanuit de bijenkast.
Buiten mochten de kleuters even proberen hoe je de rookpot/beroker gebruikt.
Ze leerden dat het de bijen rustig maakt, zodat de imker veilig aan de bijenkast kan werken.
Ze leerden dat het de bijen rustig maakt, zodat de imker veilig aan de bijenkast kan werken.
Er werden heerlijke honingkoekjes gebakken met juf Lore.
Kijken in boeken over bijen...
Tijdens de buitenspeelnamiddag gingen we krijten.
Evenveel strepen op het achterlijf zoals het cijfer op de bloem.
Daarna deden we een gelijkaardige opdracht zelfstandig in de plasticinehoek.
Bijen tekenen met een stappenplan in de tekenhoek.
In de vrije knutselhoek mochten de kleuters een eigen bij knutselen met kosteloosmateriaal.
Elke bij zag er anders uit. Allemaal uniek en fantasierijk!
De woorden die aan bod kwamen tijdens het thema, konden de kleuters verder oefenen op de computer.
Schrijfdans en oefeningen met de bee-bot (beginnend programmeren) rond bijen, gegeven door juf Lore.
Telopdrachten zowel klassikaal/ in kleine groep als zelfstandig!
We knutselden ons vaderdagwerkje.
Er werd tot rust gekomen en geluisterd naar het Bijbelverhaal 'Jezus in de tempel'