Doorgaan naar hoofdcontent

Thema: 'één voor jou, twee voor mij


De voorbije periode werkten we rond het boek 'Eén voor jou, twee voor mij'.
We legden de klemtoon op tellen en verdelen.


We maakten een uitstap naar het Sterrebos en kregen een rondleiding, gegeven door een gids ter plaatse. 
We kwamen heel wat te weten over de bosdieren en deden daarnaast leuke spelletjes!







De voorleesweek lieten we ook niet aan ons voorbij gaan. 
Er werden leeshoekjes ingericht op de speelplaats en ouders en/of grootouders kregen de kans om een verhaal te vertellen in onze klas. Zeer leuk moment!







Er ging ook een voorleeskarretje doorheen de klassen.



Juf Lore liet de kinderen kiezen uit verschillende prentenboeken.



Het verhaal 'één voor jou, twee voor mij' werd op allerlei manieren voorgelezen. Tot slot konden de kleuters het (ingesproken) verhaal door juf Lore herbekijken op de tablet.



We gingen tijdens het thema aan de slag met tellen. 
Wie heeft er de meeste? Ook (eerlijk) verdelen kwam aan bod.




Kringspel, hoeveel paddenstoelen staan er op je rug?



Leeg, halfvol en vol werden geoefend in de zandbak!



Schrijfpatronen werden geoefend op het schrijfbord en daarna op papier.




We speelden het verhaal klassikaal na in de kring... en daarna konden de kleuters zelfstandig aan de slag.



Op de verteltafel konden de kinderen het verhaal naspelen in het klein.

 


We maakten een verteldoos om nadien mee te nemen naar huis.
Eerst tekenden we beer, wezel en vos aan de hand van een stappenplan.
Daarna gingen we aan de slag met onze schoendoos!



En het resultaat mag er zijn! Kijk maar!


Beer is groot en wezel is klein... Sorteren van groot naar klein of van klein naar groot. 
Geen gemakkelijke klus!



De meiden plaatsten de jongens van groot naar klein en jongens zagen dat het goed was.



Woorden stempelen en letters herkennen.



Geheugenspel met voorwerpen uit het verhaal. Wat is er weg?



Het eerste leerjaar kweekte champignons, dus we namen eens een kijkje.
Hoe ze dat deden vertelden de kinderen samen met juf Justine



Het bijbelverhaal van Zacheüs werd verteld. 
Als rustig moment gaven we elkaar een massage en vertelden we stukken van het verhaal.




Tot slot maakten we nog een seizoenswandeling. De herfst beleven met alle onze zintuigen!












Populaire posts van deze blog

Welkom vriendjes in onze klas

Bij de start van het nieuwe schooljaar leerden we elkaar beter kennen, de juf, maar zeker ook onze klas! We ontdekten heel wat hoekjes en de hier bijhorende afspraken.  Bij het spelen in de hoeken gaan we vanaf nu 'bewust kiezen' voor een hoekje. Hierbij moeten we eerst goed nadenken. Want we moeten enige tijd in hetzelfde hoekje spelen. Daarna hangen we ons symbooltje bij het hoekje waar we willen werken/spelen aan het keuzebord. Geen gemakkelijke klus! De barbie -en ponyhoek De poppenhoek ook de boekenhoek bevindt zich hierin. Zo kan er worden voorgelezen aan een popje of aan elkaar. Spelen in de kring met kapla-blokken/dino's/treinbaan. De bouw -en autohoek De tekenhoek   De kiestafel De boerderijhoek Verder is er ook nog een plasticinehoek, een taaleiland, een vrije knutselhoek, waar foto's nog van ontbreken. Puzzelen met het puzzelboekje. Echte puzzelaars in onze klas! Ze willen graag zo snel mogelijk hun puzzelkaartje vol (acht puzzels maken). Want dan verdienen z...

Wannes in onze klas voor een STEM-activiteit!

Wannes werkt in de VIVES Kortrijk en is gespecialiseerd in alles rond Stem.  Om de theorie te kaderen naar zijn studenten, werkt hij graag enkele experimenten uit in de klas.  En we hadden geluk, want Wannes koos onze school om een bezoekje te brengen.  We startten de dag met Loose Parts. Op de tafels lagen allemaal bakjes met verschillende materialen. De kleuters mochten deze materialen onderzoeken. Ze mochten hun eigen creativiteit los laten op het groene blad.  Het was heel mooi om te zien hoe de kleuters creatief aan de slag gingen.  Wannes toonde enkele materialen in de kring. Hij legde in deze voormiddag alles uit rond magnetisme.  De kleuters hadden bij de Loose Parts ook al enkele dingen opgemerkt.  Dit alles werd besproken in de kring met materialen, voortonen, onderzoeken, ...  Wat is magnetisme nu juist en kunnen we het zelf ondervinden?  We speelden spelletjes rond aanraken en afstoten in de turnzaal.  We zochten in de klas n...

STEM-klas

  Kijken jullie mee naar de activiteiten bij juf Lore in de STEM-klas?  Levend programmeren: 1 iemand geeft de opdrachten en de andere kleuter voert de opdrachten correct uit.  Vb. 2 stappen vooruit, 1 stap naar links, ...  Bij welke afbeelding eindig ik?  Programmeren met de Beebot:  Niet gemakkelijk, maar na veel oefenen lukt dit telkens beter!  Samen een knikkerbaan maken. Probleemstelling: De knikkerbaan moet hoog starten om de knikker te laten rollen.  Samen robotjes maken met verschillende onderdelen.  De weg volgen aan de hand van de pijlen.  Dit met controlekaarten. Heb ik alles juist uitgevoerd en eindig ik bij de correcte afbeelding?  Experimenteren in de rijstbak + ontdekken: Wat is magnetisch?  De juf geeft een beschrijving en de kleuters zoeken de juiste robot.  Opdrachtkaarten en zo de kunstwerken nabouwen met de magnetische blokken.  Leg de juiste schijven bij het juiste kleur + werken met de magnetisch...