Doorgaan naar hoofdcontent

Thema 'toveren'


We startten ons thema met een tovershow van de juffen. De kleuters keken met open mondjes!





Er kwam een echte heks in onze klas! Ze had een 'vertelkastje' mee. We konden samen heerlijk rijmen!



Daarna gingen we zelf aan de slag en toverden we in onze toverhoek.





We toverden tekeningen te voorschijn met lijm en zand.



We maakten onze eigen naam en die van de vriendjes in geheimschrift!



We experimenteerden met kinetisch zand. 




                  Kunnen we een heksenketel maken met materiaal uit de bouwhoek? Samen aan de slag!
                                Eerst een plan, daarna de materialen uitzoeken en bouwen maar!  

            

                                           


                                              Toverspreuken typen met de computer!



                                                       Toveren met kleuren, al doende leren mengen.


                 

                                    Tijdens het thema vertellen we ook verhalen aan elkaar in de
                                                             boekenhoek/poppenhuis...



We speelden klasdoorbrekend. Bij juf Fienelotte konden de kleuters genieten van een schimmenspel, bij juf Queenie was er een klankverhaal en in onze klas kwamen de derde kleuters luisteren naar een tekenverhaal!



Toverstaf/stok schilderen....                     of maken met blokken.



Inspraak voor de kleuter! We gingen stemmen, welk boek leest de juf voor?! Het boek met de meeste stemmen werd verteld. Joepieee!!



Zeepbellen toveren uit water en afwasmiddel. Hokus pokus pats ik wou dat er een zeepbel was!



In de stemklas gingen we aan de slag met QR-codes. We scanden en deden daarna met juf Lore opdrachten doorheen de schoolgebouwen, telkens gelinkt aan een code.



We werkten herhaaldelijk rond het boek van heksje Mimi. Hier legden we in de kring de prenten van het verhaal in de juiste volgorde.


Daarna zelf aan de slag met de prenten uit het boek!



Tot slot hielden we in de klas een tovershow. We maakten ingangskaartjes, verkochten ze aan de klasgenoten en daarna gingen enkele kleuters die wilden een tovertrucje tonen.

                         De kaartjesmakers                                                        Kaartjes verkopen...

Nog spannende muziek en... de ... show ... kan... be   ginnen!!!



Populaire posts van deze blog

Welkom vriendjes in onze klas

Bij de start van het nieuwe schooljaar leerden we elkaar beter kennen, de juf, maar zeker ook onze klas! We ontdekten heel wat hoekjes en de hier bijhorende afspraken.  Bij het spelen in de hoeken gaan we vanaf nu 'bewust kiezen' voor een hoekje. Hierbij moeten we eerst goed nadenken. Want we moeten enige tijd in hetzelfde hoekje spelen. Daarna hangen we ons symbooltje bij het hoekje waar we willen werken/spelen aan het keuzebord. Geen gemakkelijke klus! De barbie -en ponyhoek De poppenhoek ook de boekenhoek bevindt zich hierin. Zo kan er worden voorgelezen aan een popje of aan elkaar. Spelen in de kring met kapla-blokken/dino's/treinbaan. De bouw -en autohoek De tekenhoek   De kiestafel De boerderijhoek Verder is er ook nog een plasticinehoek, een taaleiland, een vrije knutselhoek, waar foto's nog van ontbreken. Puzzelen met het puzzelboekje. Echte puzzelaars in onze klas! Ze willen graag zo snel mogelijk hun puzzelkaartje vol (acht puzzels maken). Want dan verdienen z...

Wannes in onze klas voor een STEM-activiteit!

Wannes werkt in de VIVES Kortrijk en is gespecialiseerd in alles rond Stem.  Om de theorie te kaderen naar zijn studenten, werkt hij graag enkele experimenten uit in de klas.  En we hadden geluk, want Wannes koos onze school om een bezoekje te brengen.  We startten de dag met Loose Parts. Op de tafels lagen allemaal bakjes met verschillende materialen. De kleuters mochten deze materialen onderzoeken. Ze mochten hun eigen creativiteit los laten op het groene blad.  Het was heel mooi om te zien hoe de kleuters creatief aan de slag gingen.  Wannes toonde enkele materialen in de kring. Hij legde in deze voormiddag alles uit rond magnetisme.  De kleuters hadden bij de Loose Parts ook al enkele dingen opgemerkt.  Dit alles werd besproken in de kring met materialen, voortonen, onderzoeken, ...  Wat is magnetisme nu juist en kunnen we het zelf ondervinden?  We speelden spelletjes rond aanraken en afstoten in de turnzaal.  We zochten in de klas n...

STEM-klas

  Kijken jullie mee naar de activiteiten bij juf Lore in de STEM-klas?  Levend programmeren: 1 iemand geeft de opdrachten en de andere kleuter voert de opdrachten correct uit.  Vb. 2 stappen vooruit, 1 stap naar links, ...  Bij welke afbeelding eindig ik?  Programmeren met de Beebot:  Niet gemakkelijk, maar na veel oefenen lukt dit telkens beter!  Samen een knikkerbaan maken. Probleemstelling: De knikkerbaan moet hoog starten om de knikker te laten rollen.  Samen robotjes maken met verschillende onderdelen.  De weg volgen aan de hand van de pijlen.  Dit met controlekaarten. Heb ik alles juist uitgevoerd en eindig ik bij de correcte afbeelding?  Experimenteren in de rijstbak + ontdekken: Wat is magnetisch?  De juf geeft een beschrijving en de kleuters zoeken de juiste robot.  Opdrachtkaarten en zo de kunstwerken nabouwen met de magnetische blokken.  Leg de juiste schijven bij het juiste kleur + werken met de magnetisch...