Doorgaan naar hoofdcontent

STEM: Prentenboek 'Slaap lekker Rosalie!'

 


Met de hele school werkten we rond het prentenboek van Rosalie.
We startten het thema met een toneelstuk gespeeld door alle juffen in de turnzaal. 
Het verhaal stopte halverwege. 
De kleuters mochten in de STEM-klas het vervolg van het verhaal tekenen en ook de kaft van het boek zelf verzinnen. 




We maakten een verteltafel zodat ze het verhaal konden naspelen met de stokpoppen. 





De kleuters mochten werken met de Beebot. 



We voelden bij het vorig thema dat het moeilijk was om de tablet zelf te hanteren zonder hulp. 
We maakten bij dit thema een stappenplan zodat ze dit zelfstandig leren.
De kleuters mochten hier op de tablet puzzels maken rond het verhaal. 







Ook in de boekenhoek zorgen we voor heel wat informatieve boeken rond eenden, schapen, slapen,...
In deze hoek konden ze ook details uit het boek zoeken. 
rood = moeilijkere details
groen = gemakkelijkere details

Op de tablet konden ze het verhaal herbeluisteren. 



We hebben nu ook iets nieuws in de STEM-klas! 
'Een spreekmuur'
Ze zien een afbeelding en kunnen eronder luisteren naar het ingesproken woord. 


De kleuters mochten de matrix oefenen rond 'Slaaprituelen'


Als laatste speelden we een spel rond de letters en woorden uit het verhaal. 


















Populaire posts van deze blog

Welkom vriendjes in onze klas

Bij de start van het nieuwe schooljaar leerden we elkaar beter kennen, de juf, maar zeker ook onze klas! We ontdekten heel wat hoekjes en de hier bijhorende afspraken.  Bij het spelen in de hoeken gaan we vanaf nu 'bewust kiezen' voor een hoekje. Hierbij moeten we eerst goed nadenken. Want we moeten enige tijd in hetzelfde hoekje spelen. Daarna hangen we ons symbooltje bij het hoekje waar we willen werken/spelen aan het keuzebord. Geen gemakkelijke klus! De barbie -en ponyhoek De poppenhoek ook de boekenhoek bevindt zich hierin. Zo kan er worden voorgelezen aan een popje of aan elkaar. Spelen in de kring met kapla-blokken/dino's/treinbaan. De bouw -en autohoek De tekenhoek   De kiestafel De boerderijhoek Verder is er ook nog een plasticinehoek, een taaleiland, een vrije knutselhoek, waar foto's nog van ontbreken. Puzzelen met het puzzelboekje. Echte puzzelaars in onze klas! Ze willen graag zo snel mogelijk hun puzzelkaartje vol (acht puzzels maken). Want dan verdienen z...

Wannes in onze klas voor een STEM-activiteit!

Wannes werkt in de VIVES Kortrijk en is gespecialiseerd in alles rond Stem.  Om de theorie te kaderen naar zijn studenten, werkt hij graag enkele experimenten uit in de klas.  En we hadden geluk, want Wannes koos onze school om een bezoekje te brengen.  We startten de dag met Loose Parts. Op de tafels lagen allemaal bakjes met verschillende materialen. De kleuters mochten deze materialen onderzoeken. Ze mochten hun eigen creativiteit los laten op het groene blad.  Het was heel mooi om te zien hoe de kleuters creatief aan de slag gingen.  Wannes toonde enkele materialen in de kring. Hij legde in deze voormiddag alles uit rond magnetisme.  De kleuters hadden bij de Loose Parts ook al enkele dingen opgemerkt.  Dit alles werd besproken in de kring met materialen, voortonen, onderzoeken, ...  Wat is magnetisme nu juist en kunnen we het zelf ondervinden?  We speelden spelletjes rond aanraken en afstoten in de turnzaal.  We zochten in de klas n...

STEM-klas

  Kijken jullie mee naar de activiteiten bij juf Lore in de STEM-klas?  Levend programmeren: 1 iemand geeft de opdrachten en de andere kleuter voert de opdrachten correct uit.  Vb. 2 stappen vooruit, 1 stap naar links, ...  Bij welke afbeelding eindig ik?  Programmeren met de Beebot:  Niet gemakkelijk, maar na veel oefenen lukt dit telkens beter!  Samen een knikkerbaan maken. Probleemstelling: De knikkerbaan moet hoog starten om de knikker te laten rollen.  Samen robotjes maken met verschillende onderdelen.  De weg volgen aan de hand van de pijlen.  Dit met controlekaarten. Heb ik alles juist uitgevoerd en eindig ik bij de correcte afbeelding?  Experimenteren in de rijstbak + ontdekken: Wat is magnetisch?  De juf geeft een beschrijving en de kleuters zoeken de juiste robot.  Opdrachtkaarten en zo de kunstwerken nabouwen met de magnetische blokken.  Leg de juiste schijven bij het juiste kleur + werken met de magnetisch...