Doorgaan naar hoofdcontent

STEM: Pizza maken!

 


De voorbije weken maakten we aan de hand van een kookfries 'pizza'. 
Een kookfries is een stappenplan, waarbij de kleuters zelfstandig aan de slag kunnen. 




We maakten zelf ons boodschappenlijstje en gingen ermee naar de winkel. 
We leerden de ingrediënten kennen, we keken naar de prijs, we vergeleken de groenten van kleur,...en we leerden betalen! 





We bekeken samen de kookfries om alle stapjes uit te voeren. 
Iedereen kreeg zijn eigen taakje! 
Paprika in stukjes snijden, de kippensalami snijden, champignons kuisen, ... 
en af en toe mochten ze ook eens proeven 😁



Als de pizza in de oven zit, dan spelen wij een spelletje samen... 


VERWONDERING!!!! 



Samen smullen per groepje! 
En op onze laatste dag, mocht iedereen eens meesmullen! 
Weetje: 
De kleuters aten allemaal de champignons op 😱















Populaire posts van deze blog

Welkom vriendjes in onze klas

Bij de start van het nieuwe schooljaar leerden we elkaar beter kennen, de juf, maar zeker ook onze klas! We ontdekten heel wat hoekjes en de hier bijhorende afspraken.  Bij het spelen in de hoeken gaan we vanaf nu 'bewust kiezen' voor een hoekje. Hierbij moeten we eerst goed nadenken. Want we moeten enige tijd in hetzelfde hoekje spelen. Daarna hangen we ons symbooltje bij het hoekje waar we willen werken/spelen aan het keuzebord. Geen gemakkelijke klus! De barbie -en ponyhoek De poppenhoek ook de boekenhoek bevindt zich hierin. Zo kan er worden voorgelezen aan een popje of aan elkaar. Spelen in de kring met kapla-blokken/dino's/treinbaan. De bouw -en autohoek De tekenhoek   De kiestafel De boerderijhoek Verder is er ook nog een plasticinehoek, een taaleiland, een vrije knutselhoek, waar foto's nog van ontbreken. Puzzelen met het puzzelboekje. Echte puzzelaars in onze klas! Ze willen graag zo snel mogelijk hun puzzelkaartje vol (acht puzzels maken). Want dan verdienen z...

STEM-klas

  Kijken jullie mee naar de activiteiten bij juf Lore in de STEM-klas?  Levend programmeren: 1 iemand geeft de opdrachten en de andere kleuter voert de opdrachten correct uit.  Vb. 2 stappen vooruit, 1 stap naar links, ...  Bij welke afbeelding eindig ik?  Programmeren met de Beebot:  Niet gemakkelijk, maar na veel oefenen lukt dit telkens beter!  Samen een knikkerbaan maken. Probleemstelling: De knikkerbaan moet hoog starten om de knikker te laten rollen.  Samen robotjes maken met verschillende onderdelen.  De weg volgen aan de hand van de pijlen.  Dit met controlekaarten. Heb ik alles juist uitgevoerd en eindig ik bij de correcte afbeelding?  Experimenteren in de rijstbak + ontdekken: Wat is magnetisch?  De juf geeft een beschrijving en de kleuters zoeken de juiste robot.  Opdrachtkaarten en zo de kunstwerken nabouwen met de magnetische blokken.  Leg de juiste schijven bij het juiste kleur + werken met de magnetisch...

Werken met QR-code in de STEM-klas!

  De voorbije weken werkten we rond QR-codes!  Met de tablet mochten de kleuters de QR-code scannen en zo kregen ze een filmpje te zien van mezelf met verschillende opdrachten.  Samen een gerichte toren maken met specifieke opdracht, zoeken naar verschillende voorwerpen in de zaal, in het klein vierkantje staan met de hele klas, keuze uit 3 boeken en daarna luisteren naar het verhaal, geblinddoekt het parcours uitvoeren, ...  Kijken jullie mee?  We leerden ook werken rond vlug en traag, zwaar en licht. En hoe kunnen we de Sint helpen om sneller te bewegen om alle cadeautjes rond te brengen?  We maakten een knikkerbaan met onze magnetische banen. Dit was heel moeilijk! Want de knikker wou maar niet gaan rollen... hoe lossen we dit op?  Cadeautjes maken met de juiste blokken en voorbeeldkaarten.  Wat is zwaar en wat is licht? We ontdekken met de weegschaal!  We ontdekken met ons lichaam wat snel en traag is. Hoe kunnen we ons voortbewegen?...