Doorgaan naar hoofdcontent

Thema 'Sinterklaas en muziek'


Sinterklaas... spannende periode voor de kinderen. 
Zeker wanneer de vraag komt van Sinterklaas om zijn Pieten op onze school een weekje mogen logeren. 
Dat gebeurde niet onopgemerkt!

In de plusklas namen ze een ontbijt, in de peuterklas wasten ze zich en lieten ze het ook niet proper achter!
Tot slot hadden ze er ook in het eerste leerjaar en de turnzaal een boeltje van gemaakt.

                                                                                                                                                                                

De Pieten lieten ook het boek liggen van Sinterklaas. We voelden ons zo vrij om er even in te piepen en aan te voelen. SShhttt!


De pieten kwamen ook in onze klas even op bezoek, daar maakten ze gelukkig geen rommel.
Ze lieten voor de kleuters letterkoekjes achter op de banken. Zo fijn om de klas binnen te komen!

                                        


We telden de dagen af tot aan het hoogbezoek met onze aftelkalender en eindigden de week met een ontmoeting met de Sinterklaas en de Pieten. 




We brachten voor de Sint en zijn Pieten een 'geluidentrechter' naar voor. 
Die kan je terugvinden in de liedjes -en versjesmap. Jouw kleuter kan die al goed 'aflezen'!



We eindigden de dag met een Pietenparcours, daarbij kregen we van de Roetpieten een Pietendiploma!



Na het sporten konden we nog genieten van een klaaskoek. Zo lekker!


                                                                                                                              

             Rollenspel met de stoomboot/Sint/Piet/paard en pakjes om zo heel wat taal uit te lokken.

                  

Maar ook rollenspel in het poppenhuis kon niet ontbreken!


Met clics nog extra attributen maken?! Gelukt!


Sint en Piet tekenen aan de hand van een stappenplan.


Een Pietenparcours in de turnles bij juf Lore. Er waren zelfs stokpaardjes om het extra te bemoeilijken!


We speelden een 'rijmrun' op de speelplaats.
Vonden we woorden die rijmden op paard? Dak? ... Rennen maar!



De voorbije periode lag de focus niet alleen op Sinterklaas. We legden ook het accent op muziek.

Zo maakten we kennis met de xylofoon. 
Eerst onder begeleiding waargenomen, om daarna wat vrijer ons muzisch te uiten.


Gecombineerd met de instrumentenbak uit onze klas en ook met het keyboard.



Klassieke muziek linken aan gevoelens. Eerst beluisteren en daarna nadenken over het gevoel die hierbij volgens jou past.






Expressief doen alsof we zingen en hierbij schrijfpatronen als klanken uit onze mond laten komen.


Randy, een pianist kwam ook op bezoek. De kleuters kregen een interactieve proefles en genoten met volle teugen!



De tante van Lotte liet ons kennismaken met de dwarsfluit.


We boetseerden xylofonen uit plasticine (van groot naar klein). 


Legden zorgvuldig 'loose parts' op afbeeldingen van de Sint.




Genoten van een lesje schrijfdans.


Tot slot stel ik je graag nog even voor aan Maryia, misschien heeft jouw kleuter het al verteld. 
We hebben er een nieuwe derde kleuter bij. 
Wat kunnen onze kleuters goed zorg dragen voor iemand nieuw. Hartverwarmend om te zien.
Welkom lieve meid!









Populaire posts van deze blog

Welkom vriendjes in onze klas

Bij de start van het nieuwe schooljaar leerden we elkaar beter kennen, de juf, maar zeker ook onze klas! We ontdekten heel wat hoekjes en de hier bijhorende afspraken.  Bij het spelen in de hoeken gaan we vanaf nu 'bewust kiezen' voor een hoekje. Hierbij moeten we eerst goed nadenken. Want we moeten enige tijd in hetzelfde hoekje spelen. Daarna hangen we ons symbooltje bij het hoekje waar we willen werken/spelen aan het keuzebord. Geen gemakkelijke klus! De barbie -en ponyhoek De poppenhoek ook de boekenhoek bevindt zich hierin. Zo kan er worden voorgelezen aan een popje of aan elkaar. Spelen in de kring met kapla-blokken/dino's/treinbaan. De bouw -en autohoek De tekenhoek   De kiestafel De boerderijhoek Verder is er ook nog een plasticinehoek, een taaleiland, een vrije knutselhoek, waar foto's nog van ontbreken. Puzzelen met het puzzelboekje. Echte puzzelaars in onze klas! Ze willen graag zo snel mogelijk hun puzzelkaartje vol (acht puzzels maken). Want dan verdienen z...

STEM-klas

  Kijken jullie mee naar de activiteiten bij juf Lore in de STEM-klas?  Levend programmeren: 1 iemand geeft de opdrachten en de andere kleuter voert de opdrachten correct uit.  Vb. 2 stappen vooruit, 1 stap naar links, ...  Bij welke afbeelding eindig ik?  Programmeren met de Beebot:  Niet gemakkelijk, maar na veel oefenen lukt dit telkens beter!  Samen een knikkerbaan maken. Probleemstelling: De knikkerbaan moet hoog starten om de knikker te laten rollen.  Samen robotjes maken met verschillende onderdelen.  De weg volgen aan de hand van de pijlen.  Dit met controlekaarten. Heb ik alles juist uitgevoerd en eindig ik bij de correcte afbeelding?  Experimenteren in de rijstbak + ontdekken: Wat is magnetisch?  De juf geeft een beschrijving en de kleuters zoeken de juiste robot.  Opdrachtkaarten en zo de kunstwerken nabouwen met de magnetische blokken.  Leg de juiste schijven bij het juiste kleur + werken met de magnetisch...

Werken met QR-code in de STEM-klas!

  De voorbije weken werkten we rond QR-codes!  Met de tablet mochten de kleuters de QR-code scannen en zo kregen ze een filmpje te zien van mezelf met verschillende opdrachten.  Samen een gerichte toren maken met specifieke opdracht, zoeken naar verschillende voorwerpen in de zaal, in het klein vierkantje staan met de hele klas, keuze uit 3 boeken en daarna luisteren naar het verhaal, geblinddoekt het parcours uitvoeren, ...  Kijken jullie mee?  We leerden ook werken rond vlug en traag, zwaar en licht. En hoe kunnen we de Sint helpen om sneller te bewegen om alle cadeautjes rond te brengen?  We maakten een knikkerbaan met onze magnetische banen. Dit was heel moeilijk! Want de knikker wou maar niet gaan rollen... hoe lossen we dit op?  Cadeautjes maken met de juiste blokken en voorbeeldkaarten.  Wat is zwaar en wat is licht? We ontdekken met de weegschaal!  We ontdekken met ons lichaam wat snel en traag is. Hoe kunnen we ons voortbewegen?...