De voorbije periode werkten we rond het thema 'de drie biggetjes'.
Heel wat verschillende manieren om het verhaal te brengen kwamen aan bod.
Tijdens het thema kwamen minder gekende en voor sommige onbekende woorden aan bod zoals 'lui', 'stevig', 'baksteen', 'metselen'. Vraag gerust aan je kleuter wat meer uitleg!
Heel wat verschillende manieren om het verhaal te brengen kwamen aan bod.
Tijdens het thema kwamen minder gekende en voor sommige onbekende woorden aan bod zoals 'lui', 'stevig', 'baksteen', 'metselen'. Vraag gerust aan je kleuter wat meer uitleg!
We kwamen ook meer te weten over wolven en varkens.
Zo gingen we samen kijken naar wat een wolf/varken echt eet, hoe we een 'mamavarken' noemen, waarom een wolf huilt (en niet blaast zoals in het sprookje),...
Zo gingen we samen kijken naar wat een wolf/varken echt eet, hoe we een 'mamavarken' noemen, waarom een wolf huilt (en niet blaast zoals in het sprookje),...
Daarna leefden we ons in ... eerst huilen als een wolf, daarna doen alsof we rolden in de modder en knorden als een varken.
Er was openklasdag, daarbij kregen de mama's en papa's de kans om een halfuurtje te proeven van de klaswerking.
We brachten focuswoorden aan, aan de hand van de vertelschort en de verteldobbelsteen.
Spiegelen kwam aan bod. Eerst spiegelden we met kleuters groots. Daarna werkten we hierop verder in de klas en spiegelden we met blokken.De biggetjes bouwen een huis, maar naast onze school zijn er ook grootse werken aan de gang. We keken al heel wat door het raam, maar gingen van naderbij de werken gaan beschouwen.
Daarna werd er een filosofisch gesprek gehouden... Wat als wij konden kiezen wat er werd gebouwd naast de school. Na het gesprek volgde de verwerking en tekenden we onze ideeën op papier.
We legden prenten van het verhaal in chronologische volgorde. En vertelden daarbij aan elkaar het verhaal.
We bekeken het verhaal op de computer.
Het verhaal van de drie biggetjes werd gespeeld door de juffen. Daarna mochten de kleuters het verhaal ook spelen voor elkaar.
Er werd een kleine poppenkast gespeeld op vraag van een jarige!
Enkele spelletjes in de kring:
Kimspel: Wat is er weg? Dit met voorwerpen uit het verhaal!
Telspel: Hoeveel bakstenen liggen er op mijn rug?
De bekers werden weggeblazen enzo werden er woorden vanuit het verhaal gevonden, verwoord en herkend.
Details vanuit het verhaal zoeken in het boek. Eerst de groene kaart, als dit lukt mochten de kleuters ook eens de rode kaart met details op proberen.
We speelden de 'smartgame' van de drie biggetjes. Hierbij gaat het om concentratie, een probleem oplossen en ruimtelijk inzicht.

We hadden een verteltafel in de klas waarbij de kleuters aan elkaar het verhaal vertelden en naspeelden.
In de vrije schildershoek konden de kleuters een varken schilderen aan de hand van een stappenplan.
Huisjes bouwen kon natuurlijk niet ontbreken! Dit met allerhande constructiemateriaal.
(Een herdershond leek volgens onze kleuters het best op de wolf.)
Het huis werd goed gebouwd, want 'de wolf' kon het niet omver blazen!
Het huis werd goed gebouwd, want 'de wolf' kon het niet omver blazen!
De kleuters bouwden huisjes van hout (luciferstokjes) voor onze biggen. Zelf moesten ze creatief op zoek gaan naar een dak voor op het huisje.
De grootouders kwamen op bezoek.
We speelden spelletjes met de parachute, maakten een parcours in de turnzaal.
Tot slot gaven we het muzikale pak door in de klas! Fijn om samen te zijn.




































