Doorgaan naar hoofdcontent

Thema 'De drie biggetjes'


De voorbije periode werkten we rond het thema 'de drie biggetjes'.
Heel wat verschillende manieren om het verhaal te brengen kwamen aan bod.
Tijdens het thema kwamen minder gekende en voor sommige onbekende woorden aan bod zoals 'lui', 'stevig', 'baksteen', 'metselen'. Vraag gerust aan je kleuter wat meer uitleg!

We kwamen ook meer te weten over wolven en varkens. 
Zo gingen we samen kijken naar wat een wolf/varken echt eet, hoe we een 'mamavarken' noemen, waarom een wolf huilt (en niet blaast zoals in het sprookje),...
Maar ook in de boekenhoek keken we heel wat in de informatieve boeken.

Daarna leefden we ons in ... eerst huilen als een wolf, daarna doen alsof we rolden in de modder en knorden als een varken.


Er was openklasdag, daarbij kregen de mama's en papa's de kans om een halfuurtje te proeven van de klaswerking. 




We brachten focuswoorden aan, aan de hand van de vertelschort en de verteldobbelsteen.


Spiegelen kwam aan bod. Eerst spiegelden we met kleuters groots. Daarna werkten we hierop verder in de klas en spiegelden we met blokken.



De biggetjes bouwen een huis, maar naast onze school zijn er ook grootse werken aan de gang. We keken al heel wat door het raam, maar gingen van naderbij de werken gaan beschouwen.

Daarna werd er een filosofisch gesprek gehouden... Wat als wij konden kiezen wat er werd gebouwd naast de school. Na het gesprek volgde de verwerking en tekenden we onze ideeën op papier.

We legden prenten van het verhaal in chronologische volgorde. En vertelden daarbij aan elkaar het verhaal.

We bekeken het verhaal op de computer.

Het verhaal van de drie biggetjes werd gespeeld door de juffen. Daarna mochten de kleuters het verhaal ook spelen voor elkaar.



Er werd een kleine poppenkast gespeeld op vraag van een jarige!

Enkele spelletjes in de kring:
Kimspel: Wat is er weg? Dit met voorwerpen uit het verhaal!
Telspel: Hoeveel bakstenen liggen er op mijn rug?


De bekers werden weggeblazen enzo werden er woorden vanuit het verhaal gevonden, verwoord en herkend.

Details vanuit het verhaal zoeken in het boek. Eerst de groene kaart, als dit lukt mochten de kleuters ook eens de rode kaart met details op proberen.


We speelden de 'smartgame' van de drie biggetjes. Hierbij gaat het om concentratie, een probleem oplossen en  ruimtelijk inzicht.
                                                   

We hadden een verteltafel in de klas waarbij de kleuters aan elkaar het verhaal vertelden en naspeelden.

In de vrije schildershoek konden de kleuters een varken schilderen aan de hand van een stappenplan.

                                                    

Huisjes bouwen kon natuurlijk niet ontbreken! Dit met allerhande constructiemateriaal.






(Een herdershond leek volgens onze kleuters het best op de wolf.) 
Het huis werd goed gebouwd, want 'de wolf' kon het niet omver blazen!

De kleuters bouwden huisjes van hout (luciferstokjes) voor onze biggen. Zelf moesten ze creatief op zoek gaan naar een dak voor op het huisje. 

De grootouders kwamen op bezoek. 
We speelden spelletjes met de parachute, maakten een parcours in de turnzaal.
Tot slot gaven we het muzikale pak door in de klas! Fijn om samen te zijn.

Populaire posts van deze blog

Welkom vriendjes in onze klas!

Bij de start van het nieuwe schooljaar leerden we elkaar beter kennen, de juf, maar zeker ook onze klas! We ontdekten heel wat hoekjes en de hier bijhorende afspraken.  Bij het spelen in de hoeken gaan we vanaf nu 'bewust kiezen' voor een hoekje. Hierbij moeten we eerst goed nadenken. Want we moeten enige tijd in hetzelfde hoekje spelen. Daarna hangen we ons symbooltje bij het hoekje waar we willen werken/spelen aan het keuzebord.  De poppenhoek ook de boekenhoek bevindt zich hierin. Zo kan er worden voorgelezen aan een popje of aan elkaar. De bouw -en autohoek De tekenhoek De kiestafel De knutselhoek De schildershoek Verder zijn er ook nog de plasticinehoek, taaleiland, de computerhoek, de kring waar er kan worden gespeeld met kapla, de treinsporen en de dino's. Hiervan ontbreken foto's. Puzzelen met het puzzelboekje. Echte puzzelaars in onze klas! Ze willen graag zo snel mogelijk hun puzzelkaartje vol (acht puzzels maken). Want dan verdienen ze een puzzelballon! Heel ...

Thema 'Het verkeer'

De voorbije twee weken werkten we rond het thema 'verkeer'. Daarbij gebruikten we 'Kas en Saar in het verkeer' als hoofdverhaal. Wie thuis nog eens het verhaal wil beluisteren  klik hier  . We maakten een verkeerswandeling en gingen alles nauwkeurig gaan waarnemen. Hierbij kwamen de woorden 'straat', 'voetpad', 'fietspad', verkeersbord' en 'verkeerslichten' vaak aan bod.  < We gingen vrij schilderen in de schildershoek rond het thema. Sommige kozen een auto uit de autohoek, om die daarna zorgvuldig na te schilderen.  De vrije knutselhoek ging ook open! Enkele kleuters hadden graag een auto geknutseld, net zoals in het boek van 'Saar en Kas in het verkeer'. De kinderen gingen zelfstandig nadenken wat ze nodig hadden en hoe ze dit zouden aanpakken.                              Tijdens onze buitenspeelnamiddag werd er schrijfdans gegeven (de wielen van de bus).  Eerst met grote bewegingen...