Doorgaan naar hoofdcontent

Thema 'Het verkeer'

De voorbije twee weken werkten we rond het thema 'verkeer'. Daarbij gebruikten we 'Kas en Saar in het verkeer' als hoofdverhaal.

Wie thuis nog eens het verhaal wil beluisteren klik hier .

We maakten een verkeerswandeling en gingen alles nauwkeurig gaan waarnemen.
Hierbij kwamen de woorden 'straat', 'voetpad', 'fietspad', verkeersbord' en 'verkeerslichten' vaak aan bod. 


<


We gingen vrij schilderen in de schildershoek rond het thema. Sommige kozen een auto uit de autohoek, om die daarna zorgvuldig na te schilderen. 

De vrije knutselhoek ging ook open! Enkele kleuters hadden graag een auto geknutseld, net zoals in het boek van 'Saar en Kas in het verkeer'. De kinderen gingen zelfstandig nadenken wat ze nodig hadden en hoe ze dit zouden aanpakken.
                            

Tijdens onze buitenspeelnamiddag werd er schrijfdans gegeven (de wielen van de bus). 
Eerst met grote bewegingen in de lucht. Daarna met stoepkrijt op de speelplaats.
Tot slot deden we het op papier in onze klas.
                                          






In het taaleiland lagen er prenten van verkeerssituaties, voertuigen, ... hierover konden de kleuters praten met elkaar en vertellen wat ze zien. 
                                            
                                         

In de tekenhoek tekenden de kleuters zelfstandig voertuigen met een stappenplan en maakten we een memorie om nadien samen in de klas te spelen. 

    

In de poppenhoek maakten we reizen naar Spanje en andere bestemmingen. We vertrokken met de auto, maar gingen ook eens met een bus!


Aan de kiestafel speelden we een verkeersmemorie. Om zo de spelregels van het spel wat beter te leren kennen.

We hielden nog een oversteekmoment. Weet iedereen nog hoe hij veilig kan oversteken?
Bedankt aan Yassir, onze 'politieagent' voor de begeleiding.

In de bouw -en autohoek ontstonden lange files aan de verkeerslichten en gingen we gaan parkeren op onze 'Mozaiƫkparking'.


Sherborne 'carwash' met de andere tweede en derde kleuters.

In de plasticinehoek maakten we de wielen van de auto en vulden we de laadbakken van de vrachtwagens (met opdracht).

Probleemstelling in de bouwhoek: Kan je een brug/tunnel bouwen waar een auto onder/boven kan rijden?

Zijn onze kleuters wel 'stuurvaardig'? Even een toertje rijden in de turnzaal! De begrippen vooruit/achteruit/links/rechts/traag/snel kwamen aan bod.


Techniek: Wat gebeurt er als we een ballon opblazen en in het autootje steken? Ahaa! De auto gaat vooruit door de lucht!



Met de tweede en derde kleuters samen bidden in de turnzaal.

Wat is mist? We keken door het raam en trokken naar buiten. Hoever kunnen we nog in de straat kijken?  

Dauwdruppeltjes te zien in de spinnenwebben.







Populaire posts van deze blog

Welkom vriendjes in onze klas!

Bij de start van het nieuwe schooljaar leerden we elkaar beter kennen, de juf, maar zeker ook onze klas! We ontdekten heel wat hoekjes en de hier bijhorende afspraken.  Bij het spelen in de hoeken gaan we vanaf nu 'bewust kiezen' voor een hoekje. Hierbij moeten we eerst goed nadenken. Want we moeten enige tijd in hetzelfde hoekje spelen. Daarna hangen we ons symbooltje bij het hoekje waar we willen werken/spelen aan het keuzebord.  De poppenhoek ook de boekenhoek bevindt zich hierin. Zo kan er worden voorgelezen aan een popje of aan elkaar. De bouw -en autohoek De tekenhoek De kiestafel De knutselhoek De schildershoek Verder zijn er ook nog de plasticinehoek, taaleiland, de computerhoek, de kring waar er kan worden gespeeld met kapla, de treinsporen en de dino's. Hiervan ontbreken foto's. Puzzelen met het puzzelboekje. Echte puzzelaars in onze klas! Ze willen graag zo snel mogelijk hun puzzelkaartje vol (acht puzzels maken). Want dan verdienen ze een puzzelballon! Heel ...