De voorbije twee weken werkten we rond het thema 'verkeer'. Daarbij gebruikten we 'Kas en Saar in het verkeer' als hoofdverhaal.
Wie thuis nog eens het verhaal wil beluisteren klik hier .
We maakten een verkeerswandeling en gingen alles nauwkeurig gaan waarnemen.
Hierbij kwamen de woorden 'straat', 'voetpad', 'fietspad', verkeersbord' en 'verkeerslichten' vaak aan bod.
<
We gingen vrij schilderen in de schildershoek rond het thema. Sommige kozen een auto uit de autohoek, om die daarna zorgvuldig na te schilderen.
De vrije knutselhoek ging ook open! Enkele kleuters hadden graag een auto geknutseld, net zoals in het boek van 'Saar en Kas in het verkeer'. De kinderen gingen zelfstandig nadenken wat ze nodig hadden en hoe ze dit zouden aanpakken.
Tijdens onze buitenspeelnamiddag werd er schrijfdans gegeven (de wielen van de bus).
Eerst met grote bewegingen in de lucht. Daarna met stoepkrijt op de speelplaats.
Tot slot deden we het op papier in onze klas.
Tot slot deden we het op papier in onze klas.
In het taaleiland lagen er prenten van verkeerssituaties, voertuigen, ... hierover konden de kleuters praten met elkaar en vertellen wat ze zien.

In de tekenhoek tekenden de kleuters zelfstandig voertuigen met een stappenplan en maakten we een memorie om nadien samen in de klas te spelen.
In de poppenhoek maakten we reizen naar Spanje en andere bestemmingen. We vertrokken met de auto, maar gingen ook eens met een bus!
Aan de kiestafel speelden we een verkeersmemorie. Om zo de spelregels van het spel wat beter te leren kennen.
We hielden nog een oversteekmoment. Weet iedereen nog hoe hij veilig kan oversteken?
Bedankt aan Yassir, onze 'politieagent' voor de begeleiding.
Bedankt aan Yassir, onze 'politieagent' voor de begeleiding.
In de bouw -en autohoek ontstonden lange files aan de verkeerslichten en gingen we gaan parkeren op onze 'Mozaiƫkparking'.
Sherborne 'carwash' met de andere tweede en derde kleuters.
In de plasticinehoek maakten we de wielen van de auto en vulden we de laadbakken van de vrachtwagens (met opdracht).
Probleemstelling in de bouwhoek: Kan je een brug/tunnel bouwen waar een auto onder/boven kan rijden?
Met de tweede en derde kleuters samen bidden in de turnzaal.